Σάββατο 31 Μαρτίου 2018

Μετρό Θεσσαλονίκης: Αυτοί είναι οι 9 σταθμοί του μέλλοντος δυτικά (ΦΩΤΟ)

Της Μαρίας Κουζούφη
Εντός του 2018 ξεκινούν οι πρόδρομες εργασίες για τις επεκτάσεις του μετρό στη δυτική Θεσσαλονίκη, οι οποίες είναι οι αρχαιολογικές εργασίες και οι μετακινήσεις των δικτύων κοινής ωφέλειας, προκειμένου να εξοικονομηθεί χρόνος και να απελευθερωθεί ο χώρος για να ξεκινήσουν οι εργασίες του κανονικού έργου.

Τα παραπάνω ανακοινώθηκαν χθες από το βήμα του 11ου Περιφερειακού Συνεδρίου για την Παραγωγική Ανασυγκρότηση στην Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας, από τον υπουργό Μεταφορών και Υποδομών κ. Χρ. Σπίρτζη και από τον πρόεδρο της Αττικό Μετρό κ. Γιάννη Μυλόπουλο.
Όπως είπε ο κ. Μυλόπουλος στην ομιλία του, για τον σκοπό αυτό υπάρχει ήδη εξασφαλισμένη χρηματοδότηση ποσού των 30.000.000 ευρώ, η οποία προέκυψε από το εξαιρετικά σημαντικό γεγονός πως το 2017 απορροφήθηκαν από τα κονδύλια του ΕΣΠΑ στα δύο έργα του Μετρό Θεσσαλονίκης, της βασικής γραμμής και της επέκτασης της γραμμής προς Καλαμαριά, 200 εκατομμύρια ευρώ.
Δυο γραμμές με 9 στάσεις
H επέκταση του μετρό στις δυτικές συνοικίες θα αποτελείται από δύο γραμμές, η πρώτη μήκους 4,4 χλμ., θα έχει 4 σταθμούς και συγκεκριμένα θα είναι οι Αμπελόκηποι, η Μενεμένη, ο Εύοσμος και το Κορδελιό και η δεύτερη μήκους 5χλμ. και θα έχει 5 σταθμούς οι οποίοι θα είναι η Νεάπολη, η Παύλου Μελά, η Σταυρούπολη, η Πολίχνη και η Ευκαρπία, ενώ η γραμμή θα καταλήγει μέχρι το νοσοκομείο Παπαγεωργίου.
«Οι δύο αυτές γραμμές σήμερα ενώνονται σε μια κυκλική γραμμή μετρό, παρέχοντας μια λύση που θα εξυπηρετήσει σε πολύ μεγάλο βαθμό τους κατοίκους της δυτικής Θεσσαλονίκης, καθώς θα τους δώσει την επιπλέον δυνατότητα της εσωτερικής μετακίνησης εντός και μεταξύ αυτών των δήμων», είπε ο κ. Μυλόπουλος. Εξήγησε δηλαδή ότι η γραμμή του μετρό προς τη δυτική Θεσσαλονίκη θα συνδέει τα δυτικά τόσο με το κέντρο της Θεσσαλονίκης και με τα ανατολικά και με το αεροδρόμιο μελλοντικά, αλλά και τη δυτική Θεσσαλονίκη μεταξύ της.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης παρότρυνε από την πλευρά του την Αττικό Μετρό αυτούς που έχει στο χάρτη ως μελλοντικούς σταθμούς, να τους εντάξει τώρα στο έργο των πρόδρομων εργασιών. «Γιατί είναι κρίσιμες εγκαταστάσεις νοσοκομείων οι οποίες πρέπει να καλυφθούν. Και επομένως, θα πέσει στις πλάτες και του Υπουργείου Ανάπτυξης και του Υπουργείου Υποδομών να βρουν τη χρηματοδότηση για αυτούς τους «πράσινους» σταθμούς, που λέτε, ότι είναι μελλοντικοί. Καλό είναι, να είναι τώρα. Να μπούνε τώρα στην εργολαβία των πρόδρομων εργασιών», όπως είπε ο υπουργός από το βήμα του ίδιου συνεδρίου.
 ΣΤΑΘΜΟΣ ΕΠΤΑΛΟΦΟΣ
Χωροθετείται σε δημοτικό πάρκινγκ επί των οδών Φιλιπουπόλεως και Μεγάλου Αλεξάνδρου.
ΣΤΑΘΜΟΣ ΜΕΝΕΜΕΝΗ
Χωροθετείται στη συμβολή των οδών Λεωφόρου Δενδροποτάμου και Ελ. Βενιζέλου.
ΣΤΑΘΜΟΣ ΚΟΡΔΕΛΙΟ
Χωροθετείται στο γήπεδο του Αγροτικού Αστέρα επί των οδών 28η Οκτωβρίου και Καραολή Δημητρίου.
ΣΤΑΘΜΟΣ ΕΥΟΣΜΟΣ
Χωροθετείται στο γήπεδο Ευόσμου επί των οδών Ηρώων Πολυτεχνείου και Εθνικής Αντιστάσεως.
ΣΤΑΘΜΟΣ ΟΜΟΝΟΙΑ
Χωροθετείται πλησίον της εσωτερικής περιφερειακής Θεσσαλονίκης σε κενό χώρο επί των οδών Θεμιστοκλέους, Αυγέρη, Α΄ Πάροδος Γλυνού και 9ης Μαΐου ή Εναλλακτικά στην πλατεία Ελευθερίας επί των οδών Στρ. Μακρυγιάννη, Αντιγόνου, Ναυάρχου Βότση και Σινά.
ΣΤΑΘΜΟΣ ΠΟΛΙΧΝΗ
Χωροθετείται επί της οδού Λαγκαδά στη συμβολή της με την Λεωφόρο Στρατού.
ΣΤΑΘΜΟΣ ΣΤΑΥΡΟΥΠΟΛΗ
Χωροθετείται επί της οδού Λαγκαδά στη συμβολή της με την Λεβαντή, πλησίον της εκκλησίας Άγιος Ελευθέριος.
ΣΤΑΘΜΟΣ ΑΓΙΑ ΒΑΡΒΑΡΑ
Χωροθετείται εντός του χώρου του Στρατοπέδου Παύλου Μελά στη νοτιοανατολική άκρη του, στην οδό Δαβάκη ή εναλλακτικά εντός του χώρου του Στρατοπέδου Παύλου Μελά στη νοτιοδυτική άκρη του, στη συμβολή των οδών Λαγκαδά και Δαβάκη.
ΣΤΑΘΜΟΣ ΝΕΑΠΟΛΗ
Χωροθετείται σε πάρκο επί των οδών Ιασωνίδου, Λεωφόρο Ανδρέα Παπανδρέου, Ελευθερίου Βενιζέλου και Κων/νου Καραμανλή.
ΣΤΑΘΜΟΣ ΕΥΚΑΡΠΙΑ
Χωροθετείται σε κενό χώρο πλησίον της εσωτερικής περιφερειακής Θεσσαλονίκης στη συμβολή της με την Λεωφ. Στρατού.
ΣΤΑΘΜΟΣ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ
Χωροθετείται στο πάρκινγκ του νοσοκομείου Παπαγεωργίου επί της οδού Εγνατία (Α25).
Αρχίζει διαβούλευση
Ο υπουργός ανακοίνωσε ότι για την επέκταση στα δυτικά θα αρχίσει διαβούλευση με τους δήμους, η οποία θα διαρκέσει περίπου για 20 μέρες με έναν μήνα. «Στις δυτικές συνοικίες υπήρχε ένας αποκλεισμός. Όλοι έχουμε χρέος αυτό να το αντιστρέψουμε και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη», σημείωσε ο κ. Σπίρτζης. Όπως είπε, το έργο θα δώσει ανάσα στην πόλη καθώς υπολογίζεται ότι η επέκταση στο δυτικά θα μεταφέρει σχεδόν 1 εκατ. πολίτες καθημερινά.
Επέκταση προς αεροδρόμιο
Παράλληλα, έχει δρομολογηθεί ακόμα μία επέκταση, αυτή της γραμμής προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία» που αυτή τη στιγμή μελετάται και εξετάζεται η πιθανότητα να είναι υπέργεια, μια «ελαφριά» λύση δηλαδή, προκειμένου να εξασφαλίσει μικρότερο κόστος και συντομότερη διάρκεια κατασκευής, αφού θα αποφευχθούν η διάνοιξη υπογείων σηράγγων, οι υπόγειοι σταθμοί και οι απαλλοτριώσεις.
Η πρόοδος του έργου στη βασική γραμμή
Σήμερα η βασική γραμμή (από Ν.Σ.Σταθμό έως Νέα Ελβετία), η οποία έχει μήκος γραμμής 9,6 χλμ., 13 σταθμούς και θα εξυπηρετεί 250.000 επιβάτες καθημερινά, κατασκευάζεται με ταχείς ρυθμούς, όπως τόνισε ο κ. Μυλόπουλος.
Συγκεκριμένα έχουν ήδη ολοκληρωθεί:
-το 100% των δίδυμων σηράγγων
-το 95% των αρχαιολογικών εργασιών
-το 84% των έργων πολιτικού μηχανικού
-το 46% των αρχιτεκτονικών εργασιών και
- το 7% των έργων Η/Μ
ο συνολικό εκτελεσθέν ποσοστό της βασικής γραμμής ανέρχεται σήμερα σε 60%, από 40% που ήταν εκτελεσμένο τον Μάρτιο του 2016 όταν και αναλάβαμε, ως νέα διοίκηση της Αττικό Μετρό Α.Ε.
«Αυτό σημαίνει ότι ο ρυθμός προόδου του έργου σήμερα είναι σχεδόν τριπλάσιος σε σχέση με το παρελθόν, αφού σε δύο μόλις χρόνια εκτελέστηκε το μισό φυσικό και οικονομικό αντικείμενο, (20% του συνόλου), σε σχέση με αυτό που είχε εκτελεστεί σε 10 χρόνια, (40%), δηλαδή το διάστημα 2006-2016», επανέλαβε ο κ. Μυλόπουλος.
Η επέκταση προς Καλαμαριά
Την ίδια ώρα, σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται και η επέκταση της γραμμής προς Καλαμαριά, η οποία ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2013 και συνεχίζει να εκτελείται «με εξαιρετικά ικανοποιητικούς ρυθμούς». Αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε λειτουργία και τα δύο TBM, διανοίγοντας τις δίδυμες σήραγγες της γραμμής.
Το συνολικά εκτελεσθέν ποσοστό της επέκτασης της γραμμής προς Καλαμαριά ανέρχεται σήμερα σε ποσοστό 50%.
Το χρονοδιάγραμμα του έργου
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, στα τέλη του 2018 σήραγγες και σταθμοί θα έχουν ολοκληρωθεί και στην Καλαμαριά. Στο τέλος του 2018 θα ξεκινήσει η προμήθεια των συρμών που θα εγκατασταθούν στο αμαξοστάσιο, το οποίο επίσης στον ίδιο χρόνο θα έχει ολοκληρωθεί. Σήμερα το αμαξοστάσιο, ένα τεράστιο σύμπλεγμα κτιρίων με δομημένη επιφάνεια 80.000 τετραγωνικών μέτρων που αποτελείται από μικτές κατασκευές σίδερου και τσιμέντου και έχει ανεγερθεί σε μία έκταση 50.000 τετραγωνικών μέτρων, έχει ολοκληρωθεί κατασκευαστικά κατά σχεδόν 95%.
Οι συρμοί του μετρό της Θεσσαλονίκης θα αποτελούνται από νέας τεχνολογίας, υπερσύγχρονα βαγόνια τα οποία θα είναι αυτόματα, δηλαδή δεν θα έχουν μηχανοδηγό (driverless), αλλά θα ελέγχονται ηλεκτρονικά από απόσταση από το κέντρο λειτουργίας τους που θα βρίσκεται στο αμαξοστάσιο. Θα κινούνται σε μονή σήραγγα ανά κατεύθυνση και στις αποβάθρες των σταθμών θα υπάρχουν θύρες οι οποίες θα ανοιγοκλείνουν ταυτόχρονα με τις πόρτες των βαγονιών.
Το 2019 θα έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή των σταθμών και η προμήθεια και εγκατάσταση του εξοπλισμού και του τροχαίου υλικού και θα ξεκινήσουν οι δοκιμαστικές λειτουργίες των συρμών που θα κρατήσουν περίπου έναν χρόνο.
Σύμφωνα με το αυστηρό χρονοδιάγραμμα της Αττικό Μετρό Α.Ε., τον Νοέμβριο του 2020 θα παραδοθεί σε εμπορική λειτουργία το 75% της βασικής γραμμής, το τμήμα δηλαδή της βασικής γραμμής από τη Ν. Ελβετία μέχρι το Σιντριβάνι και αρχές του 2021 θα παραδοθεί και η επέκταση προς Καλαμαριά, ενώνοντας τη Μίκρα με το Σιντριβάνι, ώστε να συνδεθεί με μέσον σταθερής τροχιάς η Ανατολική Θεσσαλονίκη με το κέντρο της πόλης.
Τέλος, όπως είπε ο κ. Μυλόπουλος, εντός των δύο επόμενων ετών, με την ολοκλήρωση των δύο ταλαιπωρημένων αλλά και καινοτόμων σταθμών της Βενιζέλου και της Αγίας Σοφίας, η κατασκευή των οποίων καθυστέρησε πολύ να ξεκινήσει για τους λόγους που προαναφέρθηκαν και στους οποίους σήμερα πλέον τα έργα έχουν ήδη ξεκινήσει μετά την επιτυχή αντιμετώπιση όλων των ζητημάτων που εκκρεμούσαν, θα παραδοθεί και η υπόλοιπη γραμμή.
Για τα εργοτάξια και τους δρόμους
Επιπλέον,  ο κ. Μυλόπουλος αναφέρει στην ομιλία του ότι ήδη μέσα στο 2018 άρχισαν να απομακρύνονται οι εργοταξιακές καταλήψεις και να παραδίδονται σε κανονική κυκλοφορία δρόμοι μετά από πολλά χρόνια ταλαιπωρίας της πόλης και των πολιτών. Η αρχή έγινε με την οδό Δελφών που παραδόθηκε προ 3,5 περίπου μηνών μετά από 6 χρόνια, εργοταξιακής κατάληψης, συνεχίστηκε πριν 1,5 μήνα με την οδό Μοναστηρίου, μετά από 11 χρόνια κατάληψης και συμπληρώθηκε λίγο αργότερα με την επαναφορά της Λεωφόρου Κωνσταντίνου Καραμανλή, στο ύψος της Παπάφη.
Παράλληλα, πολύ σύντομα θα δοθεί στην κυκλοφορία ακόμα μια λωρίδα στην οδό Αγίας Σοφίας κάτω από την Εγνατία, ώστε ο δρόμος να γίνει και πάλι διπλής κατεύθυνσης και να αποσυμφορήσει έτσι τον φόρτο της οδού Βενιζέλου, η οποία περιορίστηκε σε μια λωρίδα εξ αιτίας των έργων.
Και έπεται συνέχεια εντός του 2018, με την επαναφορά της Εγνατίας στο ύψος του Σιντριβανίου, το ερχόμενο καλοκαίρι.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου