Σάββατο 24 Φεβρουαρίου 2018

Ένα απέραντο μουσείο η Θεσσαλονίκη - Οι εντυπωσιακές αρχαιότητες του μετρό που θα εκτεθούν στο κοινό


undefined

Όλα τα σπάνια αρχαιολογικά ευρήματα, που ήρθαν στο "φως" από τις ανασκαφικές εργασίες στους σταθμούς του Μετρό Θεσσαλονίκης παρουσιάστηκαν σήμερα στην κατάμεστη αίθουσα του Μουσείου της Αρχαίας Αγοράς Θεσσαλονίκης.
Στην εκδήλωση με τίτλο “ημερίδα με τίτλο «Και Αρχαία και Μετρό”, στην οποία παρεβρέθηκαν και απηύθυναν χαιρετισμό ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης και η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λυδία Κονιόρδου,
έγινε εκτενή ιστορική αναφορά στην εξέλιξη του Μετρό, τα εμπόδια που “πάγωσαν” το έργο για χρόνια, αλλά και πώς φθάσαμε στην “συγκατοίκηση” του αρχαιολογικού “θησαυρού” με το μεγάλο συγκοινωνιακό έργο.
Τα αρχαιολογικά ευρήματα που ξεχωρίζουν είναι το προκασσάνδρειο πόλισμα και το νεκροταφείο ρωμαϊκών χρόνων στις παρυφές της Αρχαίας Αγοράς, η ανατολική νεκρόπολη στο σταθμό «Σιντριβάνι», αλλά και ο αστικός χώρος στους σταθμούς «Αγίας Σοφίας» και «Βενιζέλου», όπου καταδεικνύεται η οργάνωση πόλης από την ίδρυση της Θεσσαλονίκης, έως το τέλος της όψιμης αρχαιότητας.
Χρ. Σπίρτζης: Εκθέσεις με τα ευρήματα σε δύο σταθμούς μετά το Πάσχα
28343343_2081129771904849_1020992931_o.jpg
Πρώτος απηύθυνε χαιρετισμό ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος ευχαρίστησε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για την ανοδική πορεία του έργου, ενώ αποκάλυψε πως εξετάζεται μετά την ολοκλήρωση των πρώτων δύο σταθμών, να διοργανωθούν εκθέσεις, όπου θα παρουσιαστούν κάποια από τα ευρήματα.
«Δεν μπορεί να γίνει η Θεσσαλονίκη μας το κέντρο των Βαλκανίων και να μην είναι το πολιτιστικό κέντρο των Βαλκανίων.
Δεν θέλω να ευχαριστήσω την Αττικό Μετρό σε αυτήν την εκδήλωση. Θα την ευχαριστήσουμε σε λίγους μήνες όταν ξεκινήσει η δοκιμαστική λειτουργία της βασικής γραμμής του Μετρό και η ολοκλήρωση των έργων υποδομής για την Καλαμαριά. Ευχαριστώ την Λυδία Κονιόρδου, την κα Βελένη και την κα Βλαζάκη, γιατί εάν δεν προχωρούσαν οι αρχαιολογικές εργασίες μετρό δεν θα είχαμε.
Τα ευρήματα είμαι πολύ σημαντικά και για να τα αναδείξουμε είπαμε με την Λυδία και την Αττικό Μετρό στους δυο πρώτους σταθμούς που θα ολοκληρωθούν μετά το Πάσχα, να γίνουν δύο εκθέσεις που θα παρουσιάζουν τη δουλειά και τα ευρήματα, ενώ θα ακολουθήσουν και πολιτιστικές εκδηλώσεις».
Λ. Κονιόρδου: Πολύ σημαντική ημέρα για τους κατοίκους της Θεσσαλονίκης
 koniordou.png
Τη "σκυτάλη" παρέλαβε η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λυδία Κονιόρδου, η στάθηκε στη σημασία που έχει για τους κατοίκους της πόλης η "σύμπλευση" αρχαιοτήτων και μετρό.
«Η σημερινή ημέρα είναι για τους πολίτες της Θεσσαλονίκης, για να μάθουν τι είναι αυτό που έχει συμβεί. Πώς συνυπάρχουν αρμονικά ένα έργο εμβληματικό για τη Θεσσαλονίκη, αλλά και το έμβλημα αυτής της χώρας που είναι η πολιτιστική της κληρονομία.
Οι κάτοικοι στην καθημερινότητά τους θα ζουν πια σε αυτό το πολύτιμο κεφάλαιο που έχει ο τόπος μας. Τα νέα παιδιά θα μπορούν να καταλάβουν την αξία που έχει αυτός ο τόπος. Να αποκτήσουμε αξιοπρέπεια, αυτοπεποίθηση, αυτογνωσία και αισιοδοξία για το τι μπορούμε να κτίσουμε στο μέλλον».
Γ. Μυλόπουλος: Έτοιμο το 60% του έργου - Τον Νοέμβριο του 2020 παραδίδεται η βασική γραμμή
28343014_2081189438565549_724970755_o.jpg
Κατά την ομιλία του στην ημερίδα, ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Α.Ε., καθηγητής Γιάννη Μυλόπουλος, αναφέρθηκε στην πρόοδο που έχει κάνει το έργο τα τελευταία χρόνια, χαρακτήριζοντας "αντιστόρητους" όσους υποστήριζαν την πολιτική "Ή Αρχαία ή Μετρό".
«Στη βασική γραμμή έχουμε τελειώσει τη διάνοιξη των δίδυμων υπογείων σηράγγων. Ήδη έχουμε τελειώσει το 95% των αρχαιολογικών εργασιών. Μόνο στην Αγίας Σοφίας και στη Βενιζέλου εκτελούνται αρχαιολογικές εργασίες. Έχουμε τελειώσει το 85% των κατασκευαστικών έργων. Έχουν προχωρήσει οι αρχιτεκνονικές εργασίες. Συνολικά έχουμε κάνει το 60% του έργου.
Τον Νοέμβριο του 2020 παραδίδεται η βασική γραμμή, ενώ το 2019 ξεκινούν τα δοκιμαστικά δρομολόγια. Τέλος, το 2021 με αρχή το 2022 παραδίδουμε και τους ταλαιπωρημένους σταθμούς του κέντρου.
Παράλληλα με τον έργο προχωρούν οι επεκτάσεις. Η Καλαμαριά ήδη έχει ολοκληρώσει περίπου το 50% του έργου. Φέτος εξοικονομήσαμε κονδύλια ύψους 30 εκατ. και δημοπρατούμε τις πρόδρομες εργασίες για την προέκταση στη δυτική Θεσσαλονίκη. Προχωρά ήδη ο σχεδιασμός των γραμμών».
Τέλος, ο κ. Μυλόπουλος άφησε αιχμές σε όσους χαρακτηρίζουν το έργο "κολοβό". «Τους ενημερώνω και λυπάμαι που τους στεναχωρώ, ότι το Facial Opening είναι μια πρακτική που εφαρμόζεται παντού σε όλο τον κόσμο, όπως και στην Αθήνα. Εάν είναι κολοβό και δεν παραδίδεται το 2021, είναι γιατί αυτοί το σταμάτησαν».

Μ. Ανδρεαδάκη - Βλαζάκη: Η πολιτιστική κληρονομία συγκριτικό πλεονεκτήματα της χώρας - Π. Αδάμ - Βελένη: Στο "φως" πάνω από 300.000 ευρήματα
 28418083_2081189271898899_1573249464_o.jpg
Για τη σπουδαιότητα της διατήρησης της πολιτιστικής κληρονομιάς μίλησε και πώς αυτή θα οδηγήσει σε βιώσιμη ανάπτυξη μίλησε Γενική Γραμματέας ΥΠΠΟΑ, Μαρία Ανδρεαδάκη - Βλαζάκη.
«Ο πολιτισμός σε συνδυασμό με το φυσικό κάλος συνθέτει την ιδιαίτερη φυσιογνωμία του ελληνικού χώρου. Οι υλικές μαρτυρίες του παρελθόντος θωρακίζουν την ταυτότητα της χώρας και χρέος μας είναι να τα παραδώσουμε στις επόμενες γενιές.
Η πολιτιστική κληρονομία συνιστά ένα από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας και αποτελεί αναπτυξιακό πυλώνα στην προσπάθεια ανασυγκρότησης της κοινωνίας» 
Κλείνοντας, η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης Πολυξένη Αδάμ – Βελένη, έκανε μια ιστορική αναδρομή του έργου, εκφράζοντας ευχαριστίες σε όσους δούλεψαν για την ανάδειξη των σπουδαίων ευρημάτων.
«Για τις αρχαιολογικές εργασίες συμμετείχαν μια σειρά αρχαιολόγων, συντηρητών, μηχανικών. Οι αλλεπάλληλες φάσεις χρήσης της πόλης, έφεραν στο "φως" τεράστιο αριθμό κινητών ευρημάτων, που ανέρχονται πάνω από 300.000, από τα οποία γύρω στις 50.000 είναι νομίσματα. Τα ευρήματα καθαρίζονται, συντηρούνται, συγκολλώνται και τα πιο ενδιαφέρονται φωτογραφίζονται και σχεδιάζονται, προκειμένου να τοποθετηθούν στη συνέχεια στον χώρο και στον χρόνο».
Χαιρετισμό εκ μέρους του δημάρχου Θεσσαλονίκης, Γιάννη Μπουτάρη, απηύθυνε η αντιδήμαρχος Πολιτισμού και Τεχνών, Έλλη Χρυσίδου, ενώ στην ημερίδα το "παρών" έδωσαν, μεταξύ άλλων, ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Περιββάλοντος, Θανάσης Παππάς, ο αντιδήμαρχος Αστικής Ανθεκτικότητας, Γιώργος Δημαρέλος, η διευθύντρια του Γραφείου Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη, Κατερίνα Νοτοπούλου, ο πρόεδρος της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» Απόστολος Αντωνούδης, ο πρόεδρος του ΟΣΕΘ, Κώστας Αμπατζάς, ο πρόεδρος της ΕΥΑΘ Α.Ε., Γιάννης Κρεστενίτης και εκπόσωποι φορέων της πόλης.
Τα παρακάτω κείμενα υπογράφουν οι: Στέλλα Βασιλεάδου, Κρινώ Κωνσταντινίδου, Ελένη Λαμπροθανάση, Τάνια Πρωτοψάλτη, Σταυρούλα Τζεβρένη, Αρχαιολόγοι Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης
  1. ΠΡΟΚΑΣΣΑΝΔΡΕΙΟ ΠΟΛΙΣΜΑ ΚΑΙ ΝΕΚΡΟΤΑΦΕΙΟ ΡΩΜΑΪΚΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΣΤΙΣ ΠΑΡΥΦΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ(Αμαξοστάσιο Πυλαίας, Σταθμός Φλέμινγκ)
1_01.jpg
Αμαξοστάσιο Πυλαίας, τμήμα της προκασσαάνδρειας πόλης, 5ος-4ος αι. π.Χ.
Το 2012, με αφορμή τις εκσκαφές που πραγματοποιήθηκαν στο «Αμαξοστάσιο» της βασικής γραμμής του Μετρό, στην Πυλαία, ήρθε στο φως προκασσάνδρειο πόλισμα του 4ου αι. π.Χ. Ερευνήθηκε έκταση 31 στρεμμάτων και αποκαλύφθηκε τμήμα της πόλης, η οποία ήταν οργανωμένη με το ιπποδάμειο πολεοδομικό σύστημα, στα πρότυπα των μεγάλων πόλεων της Μακεδονίας, Όλυνθο και Πέλλα. Τα πολυάριθμα ευρήματα παραπέμπουν σε ένα ακμαίο οικισμό με ισχυρή οικονομία και αναπτυγμένες κοινωνικοπολιτικές δομές. Η μεγάλη ανάπτυξή του τοποθετείται στο δεύτερο μισό του 4ου αι. π.Χ., η οποία όμως διακόπτεται από την ίδρυση της πόλης της Θεσσαλονίκης από τον Κάσσανδρο το 315 π.Χ., οπότε και εγκαταλείπεται.
Ένα άλλο ενδιαφέρον εύρημα αποτελεί το νεκροταφείο ρωμαϊκών χρόνων (2ος -4ος αι. μ.Χ.) που ερευνήθηκε στα όρια του Σταθμού Φλέμινγκ και μας αποκάλυψε πτυχές ενός άγνωστου μέχρι τώρα οικισμού, στις παρυφές της αρχαίας Θεσσαλονίκης.
1_02.jpg
Σταθμός Φλέμινγκ, τμήμα νεκροταφείου ρωμαϊκών χρόνων
  1. Η ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΝΕΚΡΟΠΟΛΗ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ(Σταθμός Σιντριβάνι)
2_01.jpg
Σταθμός Σιντριβάνι. Βασιλική και τετράπλευρο κτίσμα
Στο πλαίσιο των εργασιών της κατασκευής του ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης, στους σταθμούς Σιντριβάνι, Διασταύρωση Τροχιογραμμών και Πανεπιστήμιο,η αρχαιολογική έρευνα αποκάλυψε μεγάλο τμήμα του ανατολικού νεκροταφείου της πόλης, όπως επίσης και τρίκιλιτη κοιμητηριακή Βασιλική στη θέση παλαιότερου κτηρίου με ψηφιδωτά δάπεδα. Συγκεκριμένα έφερε στο φως χιλιάδες ταφικά μνημεία (3000) τα οποία ήρθαν να εμπλουτίσουν την μέχρι τώρα γνώση μας για την οργάνωση και τη συνεχή χρήση του χώρου από την Ελληνιστική περίοδο έως και την Ύστερη αρχαιότητα. Οι τάφοι ανήκουν σε διαφόρους τύπους, λακκοειδείς, κιβωτιόσχημοι, εγχυτρισμοί, βωμοί, βωμοειδείς κατασκευές, καμαροσκεπείς απλοί ή δίδυμοι, ήταν κτερισμένοι με αγγεία πήλινα και γυάλινα, πήλινα ειδώλια, χρυσά και αργυρά κοσμήματα και νομίσματα.
2_02.jpg
Σταθμός Σιντριβάνι. Χρυσό στεφάνι από τάφο, τέλη 4ου -αρχές 3ου π.Χ.
  1. Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ ΑΣΤΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΔΡΥΣΗ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΕΩΣ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΟΨΙΜΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ(Σταθμός Αγίας Σοφίας και Σταθμός Βενιζέλου)
3_01.jpg
Σταθμός Αγίας Σοφίας. Οικοδομική νησίδα ελληνιστικών χρόνων
Oι ανασκαφές που διεξάγονται στους δύο σταθμούς εντός του ιστορικού κέντρου της Θεσσαλονίκης, στον Σταθμό Αγίας Σοφίας και στον Σταθμό Βενιζέλου, συμπληρώνουν τον τοπογραφικό χάρτη της πόλης, στο ύψος της διαχρονικά κύριας οδικής αρτηρίας, της σημερινής οδού Εγνατίας. Τα ευρήματα σκιαγραφούν την πολεοδομική οργάνωση του αστικού χώρου της Θεσσαλονίκης από την ίδρυσή της έως το τέλος της όψιμης αρχαιότητας.
3_02.jpg
Σταθμός Αγίας Σοφίας, Βόρεια Είσοδος. Κρηναίο οικοδόμημα/Νυμφαίο
Η πόλη σχεδιάστηκε στα πεδινά της τμήματα με το ιπποδάμειο πολεοδομικό σύστημα. Δρόμοι, κάθετοι μεταξύ τους, διαμορφώνουν οικοδομικές νησίδες με κτίσματα οικιστικής και εργαστηριακής χρήσης. Ο ίδιος σχεδιασμός διατηρείται και στους ρωμαϊκούς χρόνους, με μετασκευές μικρής κλίμακας στην κάτοψη των κτισμάτων. Στον 4ο αι. μ.Χ. οι μαρμαρόστρωτοι πλέον δρόμοι πλαισιώνονται από κιονοστήρικτες στοές και εκατέρωθεν αυτών ανεγείρονται μεγάλα κτηριακά συγκροτήματα με πολυτελή ψηφιδωτά δάπεδα, εντοίχιο γραπτό διάκοσμο, ορθομαρμαρώσεις και opus sectile.
3_03.jpg
Σταθμός Αγίας Σοφίας, Νότια Είσοδος. Μαρμαρόστρωτη πλατεία
Την ίδια εποχή, βορείως του decumanus, στη συμβολή με τον cardo της οδού της Αγίας Σοφίας, κατασκευάζεται κρηναίο οικοδόμημα/νυμφαίο που εμφανίζει επάλληλες οικοδομικές φάσεις. Δραστική επέμβαση στον πολεοδομικό σχεδιασμό της πόλης συντελείται στον 6ου αι.: ο μαρμαρόστρωτος decumanus διαπλατύνεται, τα παλαιότερα οικοδομήματα ισοπεδώνονται και στη θέση τους διαμορφώνονται πλακόστρωτες πλατείες στα κεντρικά σταυροδρόμια της πόλης. Οι επιβλητικές αυτές αρχιτεκτονικές διαμορφώσεις του δημόσιου χώρου -πλατείες, στοές και κρήνες/νυμφαία- στην πορεία των κεντρικών οδών αποτελούν την τελευταία μνημειακή εικόνα της ύστερης αρχαιότητας.
3_04.jpg
Σταθμός Βενιζέλου. Ο decumanus maximus
  1. ΑΠΟ ΤΙΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΕΣ ΑΓΟΡΕΣ ΕΩΣ ΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΤΗΣ ΠΥΡΚΑΓΙΑΣ  (Σταθμός Αγίας Σοφίας και Σταθμός Βενιζέλου)
4_01.jpg
Σταθμός Αγίας Σοφίας. Βόρειο κέλυφος, βυζαντινή αγορά
Η ανασκαφική έρευνα στους δύο σταθμούς του ιστορικού κέντρου της Θεσσαλονίκης αποκάλυψε τμήματα της βυζαντινής αγοράς κατά μήκος της κεντρικής οδού, της λεγόμενης Λεωφόρου ή Μέσης των Βυζαντινών.
Αποκαλύφθηκε η κεντρική χαλικόστρωτη οδός των βυζαντινών χρόνων, στο ίχνος του παλαιότερου decumanus maximus με μέσο πλάτος 5,5 έως 6,5μ. Νέοι δρόμοι με ευθύγραμμη, ελικοειδή και διαγώνια πορεία χαράσσονται ή υφιστάμενοι αλλάζουν πορεία ορίζοντας παράλληλα και την έκταση των οικοδομικών νησίδων. Οι νησίδες από λασπόκτιστα κτήρια κατέλαβαν τον δημόσιο χώρο, τα πεζοδρόμια και τις στοές της ύστερης αρχαιότητας. Πρόκειται για εργαστήρια και καταστήματα μιας αγοράς όπου παράγονταν κοσμήματα, είδη μεταλλοτεχνίας, υαλουργίας, κεραμικά κ.α΄. Πλινθόκτιστες κατασκευές, κλίβανοι, πάγκοι εργασίες, μαζί με εργαλεία, μήτρες κατασκευής κοσμημάτων, ημιτελή κεραμικά, τριποδίσκους, πιστοποιούν την παραγωγική χρήση των χώρων σε όλη τη διάρκεια της βυζαντινής περιόδου.
4_02.jpg
Σταθμός Αγίας Σοφίας, Βόρειο κέλυφος, βυζαντινή αγορά
Κατά την οθωμανική περίοδο οι πολεοδομικές αλλαγές που διαπιστώθηκαν δεν φαίνεται να είναι ριζικές. Άλλωστε τα οικοδομικά κατάλοιπα βρέθηκαν διαταραγμένα από τα υπόγεια των κτηρίων των νεότερων χρόνων.
Το ανώτερο στρώμα που εντοπίστηκε και στους δύο σταθμούς έδωσε στοιχεία για την πολεοδομική οργάνωση της Θεσσαλονίκης κατά την τελευταία περίοδο της Τουρκοκρατίας (β΄ μισό του 19ου αι. κ.ε.),. που σηματοδοτείται από πολεοδομικές αλλαγές με στόχο τη δημιουργία μιας πόλης σχεδιασμένης σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Τα κτήρια που ανεσκάφησαν, κυρίως υπόγεια, βρέθηκαν κατεστραμμένα από την πυρκαγιά του 1917 που κατέκαψε το κέντρο της Θεσσαλονίκης και αποτέλεσε το εφαλτήριο για το σχεδιασμό της σύγχρονης πόλης.
4_03.jpg
Σταθμός Αγίας Σοφίας. Μπουκαλάκια φαρμακείου από το στρώμα της πυρκαγιάς του 1917
  1. Η ΔΥΤΙΚΗ ΝΕΚΡΟΠΟΛΗ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ Ο ΠΕΡΙΑΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ  (Σταθμός Δημοκρατίας και Διακλάδωση Σταυρούπολης, Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός)
5_01.jpg
Σταθμός Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού. Κτερίσματα (ειδώλια, κοσμήματα, πήλινα και χάλκινα αγγεία) ελληνιστικής ταφής
Οι σταθμοί στα δυτικά χωροθετούνται στην εκτός των τειχών ύπαιθρο χώρα της Θεσσαλονίκης. Η ανασκαφική έρευνα που διεξήχθη τμηματικά ανά περιόδους, κατά τα έτη 2009 – 2012, 2016 -2017, οπότε και ολοκληρώθηκε, συμπλήρωσε τη γνώση μας διαχρονικά από τον 3ο π.Χ. αι. μέχρι τους νεώτερους χρόνους για την χωροταξική εξέλιξη της περιαστικής δυτικής ζώνης.
Τη χωροοργάνωση της περιοχής υπαγόρευσαν δύο παράμετροι: η διέλευση της κύριας οδικής αρτηρίας, της γνωστής ρωμαϊκής Εγνατίας οδού που συνέδεε τη Θεσσαλονίκη με την Πέλλα, και οι διαρρέοντες χείμαρροι. Επάλληλα χαλικόστρωτα και χωμάτινα καταστρώματα της οδού, που έφθανε έξω από τη Χρυσή Πύλη διασχίζοντας τον κεραμήσιο κάμπο και το νεκροταφείο, εντοπίστηκαν κάτω από τη σημερινή οδό Μοναστηρίου, Το τμήμα της δυτικής αρχαίας νεκρόπολης που αποκαλύφθηκε στα όρια του Σταθμού Δημοκρατίας, στη Διασταύρωση τροχιογραμμών Σταυρούπολης και στο Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό είναι παρόδιο και αναπτύχθηκε κατά μήκος της βόρειας πλευράς του οδικού αυτού άξονα. Οργανωμένο σε συστάδες περιλαμβάνει ποικιλία τάφων και βωμοειδών κατασκευών -συνήθως εντός ταφικών περιβόλων, εξασφαλίζοντας χώρους για νεκρώσιμες τελετές και προσφορές. Ξεχωρίζουν μαρμάρινες σαρκοφάγοι και πολυτελή ταφικά κτίσματα του 2ου μ.Χ. , 3ου και 4ου μ.Χ. αι. Η διάρκεια χρήσης της νεκρόπολης καλύπτει μια μακρά περίοδο από τον 3ο αι π.Χ. έως και τα μέσα του 4ου μ.Χ. αι., οπότε και οργανώνονται τα χριστιανικά κοιμητήρια γύρω από πυρήνες με λατρευτικά κτίσματα, ναούς και μαρτύρια. Μεταγενέστερα, και κυρίως από τον 6ο αι. μ.Χ. συνεχίζονται σποραδικοί ενταφιασμοί. που δεν συνιστούν οργανωμένο νεκροταφείο.
5_02.jpg
Σταθμός Δημοκρατίας, Βόρειο και Νότιο Ήμισυ. Γενική άποψη. Ο ναός του 5ου αι. με τα προσκτίσματα και τις βοηθητικές εγκαταστάσεις του και στα δυτικά ταφικά σύνολα σε πυκνή διάταξη
Η ανασκαφή στο σταθμό και τις εισόδους της Πλατείας Δημοκρατίας, στις παρυφές της νεκρόπολης, λίγα μόλις μέτρα έξω από τα δυτικά τείχη, έφερε στο φως εκατέρωθεν του δρόμου που οδηγούσε από την ύπαιθρο χώρα στην Χρυσή Πύλη, μεγάλα συγκροτήματα κρατικών αποθηκών κρασιού και λαδιού (πιθεώνας) και εργαστηρίων της ύστερης αρχαιότητας. Πάνω στα ερείπια του πιθεώνα, ιδρύθηκε τον 5ο αι. ναός τετράγωνης κάτοψης με ταφικό πρόσκτισμα, αποθήκες και εργαστήρια. Στα τέλη του 6ου αι. – αρχές του 7ου αι. ο ναός και οι εγκαταστάσεις του καταστρέφονται ολοσχερώς και εγκαταλείπονται. Ανάμεσα στα καθαγιασμένα ερείπιά του διανοίγονται σποραδικές ταφές. Η οικοδομική δραστηριότητα περιορίζεται στα νότια. Στους μετέπειτα αιώνες η περιοχή παραμένει αδόμητη, όχι τυχαία, άλλωστε, ονομαζόταν από τους Οθωμανούς Ҫayir, δηλαδή Λιβάδι ή Λιβάδια. Μόλις τον όψιμο 19ο αι. θα επανακτήσει την εμπορικό της χαρακτήρα, όταν στον άξονα της Λεωφόρου Μοναστηρίου χτίζονται χάνια, καταστήματα και αποθήκες.
5_03.jpg
Σταθμός Δημοκρατίας, Βόρεια και Νότια Είσοδος, Αεροφωτογραφία. Ερείπια αποθηκών και εργαστηρίων της ύστερης αρχαιότητας, εκατέρωθεν του δρόμου που οδηγούσε στη Χρυσή Πύλη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου