Σάββατο 6 Δεκεμβρίου 2014

ΑΠΘ:Οδηγείται σε ασφυξία λόγω υποχρηματοδότησης


ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ logo



Τα προβλήματα που προκαλούνται στα πανεπιστήμια εξαιτίας της πολιτικής υποχρηματοδότησης και εμπορευματοποίησης, απολύσεων - διαθεσιμοτήτων και συνολικότερα των αναδιαρθρώσεων στην εκπαίδευση, διαπιστώνει η νέα πρυτανική αρχή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
και με πολιορκητικό κριό την αύξηση των μετεγγραφών επιχειρεί να πιέσει το υπουργείο Παιδείας για αύξηση της χρηματοδότησης. Βέβαια, ακόμη και σήμερα που διαπιστώνει τις επιπτώσεις της πολιτικής κυβέρνησης - ΕΕ, δεν την αμφισβητεί, αντίθετα δηλώνει διαθέσιμη να τη διαχειριστεί, αρκεί να... πάρει κάτι παραπάνω.
Στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που δόθηκε χτες, ο Πρύτανης του ΑΠΘ Περικλής Μήτκας σημείωσε ότι η μεγάλη αύξηση των εισακτέων κυρίως εξαιτίας των μετεγγραφών, σε συνδυασμό με τη δραματική μείωση της χρηματοδότησης κατά 62,7% και τις ελλείψεις σε προσωπικό (εκπαιδευτικό, τεχνικό, διοικητικό) θα δημιουργήσουν προβλήματα στην εκπαίδευση και την έρευνα στο ΑΠΘ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, το εκπαιδευτικό προσωπικό (καθηγητές/λέκτορες) έχει μειωθεί από 2.198 που ήταν το 2009 σε 2.013, το 2014. Σε 16 Τμήματα η μείωση φτάνει μέχρι και 31,7%. Το εργαστηριακό και τεχνικό προσωπικό (ΕΤΕΠ) έχει μειωθεί κατά 41,9% (140) σε σχέση με το 2009 (241), γεγονός που δεν επιτρέπει την ομαλή διεξαγωγή των εργαστηριακών μαθημάτων. Το διοικητικό προσωπικό του ΑΠΘ, μετά από τα δύο κύματα διαθεσιμότητας και τις συνταξιοδοτήσεις, έχει μειωθεί από το 2010 τουλάχιστον κατά 57,2%.
Την ίδια περίοδο, η χρηματοδότηση του ΑΠΘ έχει μειωθεί από 40 εκ. το 2009, στα 17,5 εκ. το 2014 και στα 15 εκ. για το 2015.

Φοιτητική αύξηση με τις μετεγγραφές
Με δεδομένα τα παραπάνω, τα 32 από τα 41 Τμήματα του ΑΠΘ πρόκειται να δεχτούν φοιτητές από μετεγγραφές. Σε αυτά, ο αριθμός των εισακτέων με πανελλαδικές εξετάσεις ήταν 5.425, ενώ μέχρι 30/10 είχαν ήδη εγγραφεί 6.705, επειδή προστέθηκαν οι εισακτέοι διαφόρων ειδικών κατηγοριών και μετά άρχισαν οι εγγραφές των 1.808 υποψηφίων από μετεγγραφές. Με τους μέχρι τώρα υπολογισμούς για το τρέχον ακαδημαϊκό έτος, αναμένεται να εγγραφούν για πρώτη φορά πάνω από 10.000 φοιτητές.
Σε 15 από τα 41 Τμήματα του ΑΠΘ αναμένεται να εγγραφούν σχεδόν διπλάσιοι φοιτητές από τον αριθμό εισακτέων (αύξηση από 85% έως 118%).
Ενδεικτικά αναφέρθηκαν: Η περίπτωση του Τμήματος Μαθηματικών που πρότεινε 80 ως αριθμό εισακτέων, το ΥΠΑΙΘ αύξησε τον αριθμό σε 175, μέχρι τις 30/10 είχαν εγγραφεί 181 φοιτητές και εκτιμάται ότι με το πέρας των εγγραφών όλων των ειδικών κατηγοριών το Τμήμα θα κληθεί να εκπαιδεύσει συνολικά 346 πρωτοετείς.
Αντίστοιχα, για το Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών που πρότεινε 100 ως αριθμό εισακτέων, το ΥΠΑΙΘ τον αύξησε σε 125 και εκτιμάται ότι με το πέρας των εγγραφών όλων των ειδικών κατηγοριών το Τμήμα θα κληθεί να εκπαιδεύσει συνολικά 231 πρωτοετείς. Ωστόσο, ο πρόεδρος του Τμήματος Ν. Καλογήρου που μίλησε στη χτεσινή συνέντευξη, δήλωσε ότι προτίθενται να μην εγγράψουν τους φοιτητές από μετεγγραφή και αναφέρθηκε στην απαράδεκτη προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας, από κοινού με την Αρχιτεκτονική Σχολή του ΕΜ Πολυτεχνείου, με την οποία ζητούν να βγει αντισυνταγματικός ο νόμος και οι υπουργικές αποφάσεις για τις μετεγγραφές, δηλαδή να πάνε όλοι οι φοιτητές που δικαιούνται μετεγγραφή στα Τμήματα που πέρασαν με τις πανελλαδικές, μακριά από τα σπίτια τους. Από την πλευρά της, η πρυτανεία δεν έκανε αναφορά στο θέμα της προσφυγής, τηρώντας στάση ανοχής, απέναντι σε μια κίνηση που στρέφεται ευθέως ενάντια στους πιο αδύναμους οικονομικά φοιτητές που με αυτό το μέτρο θα μπορέσουν να σπουδάσουν στον τόπο κατοικίας τους.
Ο Π. Μήτκας σημείωσε ότι, για να μπορέσει το ΑΠΘ να λειτουργήσει και να καλύψει τις πάγιες ανάγκες του (φως, αέριο, δημοτικά τέλη, καθαριότητα φύλαξη, συντήρηση, ενοίκια κτιρίων, χρηματοδότηση σχολών) χρειάζεται κατ' ελάχιστο χρηματοδότηση ύψους 20 εκατ. ευρώ, την οποία και ζητά από το υπουργείο.
Όπως είπε, συνδυασμένα, η υποχρηματοδότηση η έλλειψη προσωπικού και η αύξηση των εισακτέων θα δημιουργήσει ιδιαίτερο πρόβλημα στα εργαστηριακά μαθήματα (και την πρακτική άσκηση στα Παιδαγωγικά Τμήματα), ενώ εξετάζεται ως λύση η μετακύλιση της εκπαίδευσης σε επόμενα εξάμηνα (δημιουργία πολλών τμημάτων ή έναρξη μαθημάτων στο επόμενο εξάμηνο).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου